شناسهٔ خبر: 24721 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

لزوم بهسازی و بازسازی خطوط ریلی

دو خطه کردن راه آهن بافق-یزد-میبد-اردکان-اصفهان-زرین‌شهر فرسوده بودن برخی خطوط ریلی، قدیمی بودن بسیاری از ایستگاه‌های راه‌آهن از جمله کمبود‌ها و چالش‌های سیستم حمل و نقل ریلی است که می تواند فاصله ما تا برنامه توسعه و چشم انداز ۱۴۰۴ را بیشتر کند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي؛ فرسوده بودن بخش‌هایی از خط آهن سراسری کشور، سرعت حرکت قطار را در مسیرها کاهش داده است و موجب کاهش تقاضای سفر با قطار تا حدود زیادی می شود.

موضوع دستیابی به راه آهن سریع السیر امروز در صنعت ریلی کشور تبدیل به برنامه و هدف اصلی در چشم انداز ۱۴۰۴ شده است به طوری که در صورت سریع السیر کردن خطوط ریلی ، می توانیم حرفی در منطقه و بین کشورهای اروپایی داشته باشیم.

فرسودگی خطوط ریلی با قدمت بیش از ۴۰ ساله و یا بیشتر، سرعت قطار را در طول مسیر به شدت کاهش داده و دور از ذهن خواهد بود که بخواهیم برای صنعتی که ایمن ترین و با صرفه ترین ها را برای کشور و بخش حمل و نقل رقم می زند، بی اعتنا شده و برای توسعه آن کاری نکنیم.

روابط عمومی راه آهن تاکید کرده است تعویض بخشی عمده خطوط ریلی که با مانعی بزرگ چون فرسودگی سر و کار دارند، یکی از ضروریات بخش حمل و نقل ریلی محسوب می شود.

به گفته کارشناسان دلیل عمده طولانی شدن مسافرت قطار در برخی استان ها وجود همین ریل های فرسوده است بطوریکه به طور مثال سرعت قطار را از حداقل ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به حداکثر ۸۰ کیلومتر و یا کمتر در ساعت کاهش می دهد. عمر بیش از ۵۰ ساله برخی از خطوط ریلی موجب شده برای رسیدن به استانداردهای لازم سمت و سوی بازسازی ها که یک ضرورت است را در پیش بگیریم که در همین راستا مدیر عامل شرکت راه آهن کشور ضمن بالا بودن ایمنی راه آهن در مقایسه با سایر مدهای حمل و نقل در تمام جهان تاکید می کند که مردم و رسانه ها در دوران مدیریت جدید، انتظارشان ار راه آهن بالا رفته و حساسیت بیشتری نسبت به نوسازی خطوط و ایمنی بیشتر در کنار سرعت بالای آنها دارند. در این میان مسئولان راه آهن کشورنیز از سال ۹۲ اقدامات قابل توجهی را در جهت بهسازی و بازسازی خطوط داشته اند بطوریکه با شروع اقدامات جدی از سوی نواحی برای تکمیل پروژه های مهم نوسازی و بهسازی خطوط و همچنین پیگیری و اجرای خطوط سریع السیر می توان امیدوار بود راه آهن به سوی خطوط ایمن و استفاده از قطارهای پر سرعت در کشور گام های بزرگی برداشته است.

نظر شما